فرمانده نیروی هوافضای سپاه : بارها درخواست تخلیه آسمان کشور را کردیم اما انجام نشد

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده واقعا آرزوی مرگ برای خود کردم که‌ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

هواپیمای اوکراین

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رکا به نقل از خبرگزاری دانشجو، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری به منظور تشریح ابعاد حادثه هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری شرکت اوکراینی، اظهار داشت: حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را بنده در غرب کشور بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی بر علیه پایگاه‌های آمریکا شنیدم و موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده واقعا آرزوی مرگ برای خود کردم که‌ای کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را شاهد نبودم.

وی افزود: ما یک عمر خود را پیشمرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی مان را با خداوند متعال معامله می‌کنیم و در این شرایط سخت حاضر شدیم تا توضیح دهیم.

سردار حاجی‌زاده ادامه داد: در ابتدا عرض می‌کنم که بررسی و ارزیابی‌های این حادثه توسط ستاد‌های بالاتر و مجموعه قوه قضائیه انجام خواهد شد و اطلاعات تکمیل می‌شود، ما گردنمان از مو باریک‌تر است و همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هرگونه تصمیمی که مسئولین بگیرند، مطیع به اجرای آن هستیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تشریح جزئیات این حادثه، گفت: مطلع هستید که بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سال‌های گذشته و حتی سال‌های ابتدایی انقلاب شاهد چنین شرایطی نبودیم و احتمال درگیری بسیار بالا بود چراکه هم آمریکایی‌ها و هم نیرو‌های مسلح ما در آماده‌باش صددرصد بودند.

 فرمانده نیروی هوافضای سپاه : بارها درخواست تخلیه آسمان کشور را کردیم اما انجام نشد 1

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند که ۵۲ نقطه از ایران را می‌زنند و به همین دلیل تمام یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش ۱۰۰ درصد بودند و طبیعتا سامانه‌های پدافندی مستقر در تهران در همین شرایط بودند، آنچه در بررسی‌های انجام شده مشخص شد این است که در شب حادثه و حتی از غروب، وضعیت آمادگی را در شرایط جنگی و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود، در این شرایط تعدادی سامانه به رینگ پدافند هوایی تهران اضافه شد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه در مراحل مختلف به این سامانه‌ها از جمله همین سامانه‌ای که درگیر شده است توسط شبکه یکپارچه اعلام می‌شود که موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده است، خاطرنشان کرد: در یک یا دو مرحله تاکید می‌شود که این موشک‌های کروز در مسیر هستند و آمادگی داشته باشید، یعنی در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند و فقط کافی است شاسی را فشار دهید، این سامانه‌ای که درگیر شده و شلیک موشک داشته و پیش‌بینی کردیم مصاحبه‌ای با خود اپراتور صورت بگیرد، اپراتور اظهار می‌کند چندین بار درخواست کردیم فضای کشور از پرواز خالی شود و اصطلاحا آسمان Clear شود که این در شرایط ۳-۳ طبیعی است که به خاطر برخی ملاحظات عزیزان این کار را دنبال نکرده‌اند، در همان لحظه این سامانه در فاصله ۱۹ کیلومتر با هدفی که کروز تشخیص داده شده، مواجه می‌شود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: بلافاصله به تهران حرکت کردم، اما در بین راه به مسئولین اطلاع دادم که این اتفاق افتاده است و احتمال بالا می‌دهم که هواپیمای خودی را زده‌ایم. زمانی که به تهران رسیدم دیدم که ستادکل نیرو‌های مسلح یک تیم بررسی سانحه تشکیل داده است و تمام این تیم و افراد دخیل در این قضیه را کاملا قرنطینه کرده بودند و ما اجازه نداشتیم اطلاعرسانی کنیم.

هواپیمای اوکراین

 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سوال که آیا نباید فضای کشور چند ساعتی از پرواز‌های مسافری خالی می‌شد، خاطرنشان کرد: نمیخواهم کسی را متهم کنم، از دید من هروقت شرایط جنگی می‌شود باید این اتفاق توسط مسئولین ذیربط می‌افتاد، اما به هر ترتیب نیافتاد. اگر خبط و خطایی وجود دارد در بخش نیرو‌های مسلح است و در بخش دولتی و کشوری و شرکت فرودگاه‌ها هیچ قصور و تقصیری وجود ندارد، اگر از آن‌ها می‌خواستیم انجام می‌دادند، چون مسئول این کار ما نبودیم و کسان دیگری باید این کار را می‌کردند.

وی در پایان عنوان کرد: همانگونه که من آن شب در غرب کشور عملیات ضربات موشکی را فرماندهی می‌کردم، عزیزان دیگری در این بخش هم مسئول بودند و باید این کار را می‌کردند، اما زمینه‌ای ایجاد شد تا این فرد این خطای بزرگ را انجام دهد.

نظرات :

دیدگاهتان را بنویسید

*

code